Home / Noutati / America văzută prin ochii unui luduşean – ziaristul Ioan Andreiu Borgovan! NEW YORK – Jurnal de călătorie (I)

America văzută prin ochii unui luduşean – ziaristul Ioan Andreiu Borgovan! NEW YORK – Jurnal de călătorie (I)

 

După zece ani de la prima traversare a Oceanului Atlantic în zbor, timp în care am amânat protocolar o mulțime de invitații din partea Alinei, în primăvara acestui an ne-am hotărât să facem pasul cel mare spre New York și împrejurimile sale.

 

Primul pas – la București

Pentru românii care doresc să ajungă în Statele Unite ale Americii prima obligație este de a depune o cerere la Consulatul General al SUA de la București. Completarea formularelor nu este prea dificilă dacă se face și cu ajutorul unui utilizator al Internetului, după care urmează invitația de a te prezenta personal în fața ofițerului consular. La București într-o clădire nouă, impresionantă, interviul nu prezintă o dificultate reală, cu condiția ca scopul călătoriei și documentele prezentate ca argumentație să fie credibile amabililor funcționari consulari. Cu frumoasa viză aplicată în pașaport călătoria poate să înceapă.

 

DSC01472

 

Aeroportul Henri Coandă – modern, spațios ne rezervă două surprize, una plăcută și alta, nu. Ne revedem cu o doamnă din Luduș cu care zburăm până la Paris și surpriza neplăcută este întârzierea avionului la decolare.Dar, în final, avionul AIRBUS 320 ne primește la bordul său alături de alți 140 pasageri. Fiecare are locul său pe unul dintre cele 6 fotolii dispuse câte trei de o parte și de alta a unui culoar central. Am noroc, Alina îmi cedează locul său la geam și pot să văd peisajul care se derulează lin sub noi. Din păcate, nu știu pe unde zburăm, dar cred că am traversat Ungaria, Cehia, Austria, Polonia, Germania, după care am intrat pe teritoriul Franței. De sus, de la altitudini de 10-11000 de metri pământul este frumos, indiferent de țară. Se văd câteva râuri ca niște panglici aruncate la mânie, câteva localități mai mari și altele multe, mici. Păduri, câmpii, munți și coline apar și dispar din norii albi, pufoși care aruncă pe pământ umbre interesante. În avion nu avem nici muzică, nici TV, nici informații despre traseul urmat. Drumul București-Paris este unul de rutină pentru mulți. La fel ca în autobuzele interurbane, oamenii sunt plictisiți, citesc ziare sau pur și simplu dorm. După vreo oră de zbor primim sucuri sau bere și o gustare. Temperatura exterioară are multe grade sub zero, dar în avion este o temperatură plăcută. După ce aeronava schimbă de mai multe ori direcția, aterizăm pe aeroportul Charles de Gaulle. Facem transferul la poarta E30, de la care vom decola, cu un trenuleț electric. Mâncăm chabatta cu șuncă și brânză (5,90 euro bucata) după care facem formalitățile de îmbarcare, trecem prin poarta magnetică și la ora 19,45 suntem la bordul avionului Boeing 777. Este un aparat uriaș cu fotolii aranjate câte trei – patru – trei despărțite de două culoare longitudinale. Cele 280 de locuri sunt dispuse în trei incinte, oarecum separate între ele, dar din păcate avem locurile între cele patru din rândul din mijloc departe de hublouri. Aceasta nu este o pierdere prea importantă, nu zburăm fără să vedem nimic, pentru că avem în față, fiecare dintre noi un monitor TV pe care avem trasată ruta. Am zburat de la Paris peste Rouen, Le Havre, apoi peste Canalul Mânecii, Playmouth, Irlanda (Peninsula Cork). După ce am traversat Oceanul Atlantic a urmat survolarea insulei Saint Pierre et Miquelon, Golful Sf.Laurențiu, Halifax și Boston. Avionul nostru a aterizat la ora 21,20 (4,20 ora României) la New York, după 13 ore de la plecarea din București. Formalitățile de intrare în SUA au fost simple datorită Alinei și după ce ne-am recuperat trolerele am ieșit în afara impresionantului J.F. Kennedy. Primul contact cu orașul – primul șoc! Dar, despre acesta în numărul următor.

 

 

DSC01490

 

STATUL NEW YORK.

În zborul nostru de la Paris la New York ne-am întâlnit prima dată cu SUA trecând peste sud-vestul Canadei, țară cu care se învecinează. Ceilalți vecini sunt statele americane Vermont, Massachusetts, Connecticut, New Jersey și Pennsylvania, lacurile Erie și Ontario la Vest și Oceanul Atlantic la Sud-Est. Pe o suprafață de 137304 kmp erau înregistrate în anul 2000 apropae 20 de milioane de locuitori. Din anul 1797, capitala statului este orașul Albany, departe de strălucirea și notorietatea New Yorkului, dar important din punct de vedere administrativ. Relieful este dominat de munții Adirondack și Catskill, zone locuite înainte de venirea omului alb de indienii Algonkin și Irochezi. Câteva date istorice: În anul 1524, Giovanni Verazzanno descoperă actualul golf New York și mai târziu numele său va fi dat unui pod impunător; În anul 1609 Henry Hudson și Samuel de Champlain explorează și înființează câteva colonii în noul teritoriu. Hudson, mai cunoscut, dă numele unui măreț fluviu; În anul 1664 apar în zonă olandezii, apare și numele de New Amsterdam pentru puțin timp. Peter Stuyvesant predă orașul britanicilor care redenumesc orașul și statul cu numele actual. În Revoluția Americană s-au dat bătălii importante la Ticonderoga și Saratoga, câștigători fiind în final cetățenii americani. Prima Constituție de stat a fost adoptată în anul 1777 și de atunci dezvoltarea statului este continuă.

 

DSC01521

 

BOEING-777.

Unul dintre avioanele de mare succes ale companiei americane Boeing este și modelul 777. Pasărea argintie care poartă în zborul nostru sigla AIR FRANCE poate primi până la 280 de pasageri și, desigur, bagajele lor care nu sunt nici puține și nici ușoare. La aeroportul de destinație, atunci când din cala încăpătoare încep să curgă trolerele de toate culorile într-un șir neîntrerupt, uimirea se poate așterne încă odată pe chipul călătorilor. Și dimensiunile avionului sunt impresionante, 64 m lungime și anvergura aripilor de 61 m asigură prin cele două motoare cu reacție o viteză maximă de 891 km/oră la o altitudine maximă de 10668 m. Rezervoarele de carburant amplasate în cală și în aripi asigură o autonomie de zbor de 11676 km,suficientă pentru traversarea Oceanului Atlantic. Interiorul avionului este simplu, auster, dar suficient de comod pentru ca timpul de șapte ore de zbor să nu pară mai lung decât era. Dacă îți plac filmele sau ești meloman, căștile îți aduc bucuria întâlnirii cu interpreții sau compozitorii preferați, iar ecranul TV prezent la fiecare fotoliu te poartă în lumea filmului și a sportului. Personalul de bord contribuie și el la desfășurarea în bune condiții a zborului. Ar mai fi de spus că partea de alimentație a călătorilor nu se înscrie nici pe o linie extravagantă, dar nici pe una economică, ceea ce face ca funcția de bază a serviciului la bord să fie îndeplinită în condiții decente și elegante. Pentru condițiile de zbor mulțumim BOEING, mulțumim AIR FRANCE și personalului de bord!

 

 

 

A consemnat

Ioan A. Borgovan

Foto: Alina Borgovan

About ((( T ))) Radio Transilvania

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close